„Víz! Se ízed nincs, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül, hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy.” (Saint-Exupéry)

1992-ben, Rio de Janeiro-ban a környezetvédelmi konferencián kezdeményezték a víz világnapjának megünneplését. Az ENSZ március 22-ét nevezte ki ennek a napnak, és 1993 óta minden évben ezen a napon tartjuk. A világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a Föld vízkészletének megóvására, és környezetünk védelmének fontosságára.

Forrás: lauterdaybrewers.org

Víz világnapja 2019

A világnap idei szlogenje eredetileg: „Leaving no one behind”, magyarul így hangzik: „Vizet mindenkinek!”. A kezdeményezés honlapján az általános ismertetőn túl az országszerte elérhető programok, pályázatok mellett internetes játékok is találhatók külön a 3-6. osztályos és külön a 7-12. osztályos tanulóknak. Ezzel a vízkvízzel játékosan ismertethetjük meg a gyerekeket a tiszta víz hasznosságával, megőrzésének fontosságával.

Kiemelt pályázat a „Gyalogolj a vízért!” („Walking for Water”) nemzetközi akció. Ennek során felhívják a figyelmet a vízhiányos területek napi nehézségeire. Arra, hogy a világban sok olyan település van, ahol az asszonyok, gyerekek akár napi 6 km-t is gyalogolnak, hogy ivóvízhez jussanak. A résztvevőktől azt kérik, hogy szervezzenek 6 km-es gyalogtúrát, és felváltva vigyenek egy hátizsákot. A zsákban 6 liter tiszta víz legyen, melyet a túra végén együtt fogyasszanak el, és gondolja arra, hogy milyen jó lenne, ha mindenkinek ilyen tiszta víz juthatna.

Forrás. Pixabay

A szervezetünknek minden nap szüksége van a vízre ahhoz, hogy jól tudjon működni. A víz alapvető lételem, enélkül (körülményektől függően) csak pár napot bír ki az emberi test, míg étel nélkül akár 4-6 hetet is. Testtömegünk nagy része ugyanis (férfiaknál 65%, nőknél 55%, csecsemőknél 75-80%) víz, és ha a folyadékháztartás felborul, az összeomláshoz is vezethet.

Forrás: www.qlarivia-viz.hu

A víz legfontosabb feladatai a szervezetben

  • szállítja a tápanyagokat a sejtekhez
  • eltávolítja az anyagcsere során keletkezett felesleges termékeket
  • karbantartja a sejtek elektromágneses teréhez szükséges elektron és protonszintet
  • párásítja a levegőt, amit belélegzünk
  • rugalmassá teszi az ízületeket a csontok összekapcsolásához
  • a legfontosabb szerveinket védő rugalmas burkot víz alkotja

Folyadékszükséglet

A folyadékszükséglet tudományos meghatározása számos módon történik. Egyes számítások a testfelszínt veszik alapul, de legegyszerűbben a testtömeg alapján lehet kiszámolni. Eszerint csecsemőknél és kisgyermekeknél a napi folyadékigény 110 ml/ttkg (testsúlykilogram), 10 év alatt 40 ml/ttkg, felnőtteknél 22-38 ml/ttkg (például egy 65 kg-os felnőtt számára, aki ülőmunkát végez, 25 ml /ttkg-mal számolva 30*65=1950 ml víz, vagyis majdnem 2 liter víz a napi ajánlott mennyiség).

Természetesen a folyadékigényt sok minden befolyásolja, növelhetik például az alábbiak:

  • Nagymértékű ferhérjebevitel
  • Sportolás, intenzív mozgás
  • Nagy meleg
  • Sós ételek fogyasztása
  • Száraz és hideg időjárás (alacsony páratartalom)
  • Betegségek alatt, után, különösen ha ezek lázzal, illetve hányással, hasmenéssel járnak
  • Döntően száraz ételek túlsúlya
  • Rostban gazdag ételek fogyasztása

Minőségi folyadékpótlás

Szervezetünk számára az optimális az, ha folyadékigényünket tiszta víz formájában elégítjük ki. Kiegészíthetjük ezt gyógyvizekkel, ásványvízzel, gyümölcslevekkel. Különbség van élettani szempontból a gyümölcslé, a nektár és a gyümölcsital között:

  • Gyümölcslé: 100% valódi gyümölcsből készül
  • Gyümölcsnektár: olyan termék, amelyet vízzel és egyéb megengedett adalékanyagokkal 25-50% gyümölcshányadra hígítanak
  • Gyümölcsitalok: 5-15% gyümölcstartalmúak

Szintén kiválóak folyadékpótlásra az alábbiak:

  • tea (olvass róla többet és tudj meg szuper recepteket a Szeretlek TEA oldalán
Kép forrása: https://szeretlektea.hu/
  • egy frissítő limonádé (nézd meg, hogyan készítem én a limonádét)
  • kis mennyiségben a különféle szörpök (bodza– és bodza-akác szörp receptemet is megtalálod)
  • a magas folyadéktartalmú ételek (lédús gyümölcsök)
  • a tej vagy tejes italok
  • és a levesek (egész levesgyűjteményből tudsz válogatni nálam)

A folyadékvesztés veszélyei

Ha nem gondoskodunk szervezetünk folyadékpótlásáról, az könnyen kiszáradáshoz vezethet. Gyermekek, illetve idősebb emberek esetében ez különösen veszélyes lehet (ők kevésbé érzik a szomjúságot, ezért hajlamosak elfelejteni inni).

A kiszáradás tünetei

  • Szédülés, kábultság
  • Fejfájás
  • Fáradtság
  • Szem-, torok-, ajakszárazság
  • Csökkent vizeletürítés (kevesebb mennyiség, az is ritkábban)

Súlyos esetben azonnali orvosi beavatkozásra van szükség, akár kórházi ellátásra is. Figyeljünk hát magunkra és szeretteinkre, fogyasszunk megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékot!

Summary
Március 22, a víz világnapja
Article Name
Március 22, a víz világnapja
Description
Március 22-e a víz világnapja. Tudd meg, miért ez az egyik legfontosabb lételem, hogyan hat ránk a folyadékvesztés, és mivel pótolhatod a hiányát.
Author

Ha tetszett ez a bejegyzés és megosztod, köszönöm!
Nézd meg a receptajánlót, biztosan találsz még a fogad alá valót közöttük!
További tippeket, újdonságokat a Degeszpocak Facebook oldalán találsz, csatlakozz hozzánk ide kattintva, vagy kérdezz-csevegj velünk a Facebook csoportunkban is, amit itt érsz el.
Instagram: https://www.instagram.com/degeszpocak/
Summary
Március 22, a víz világnapja
Article Name
Március 22, a víz világnapja
Description
Március 22-e a víz világnapja. Tudd meg, miért ez az egyik legfontosabb lételem, hogyan hat ránk a folyadékvesztés, és mivel pótolhatod a hiányát.
Author